woensdag, november 01, 2006

Vragen kan altijd

Zoals de leraar zei: geen er bestaan geen domme vragen :DJapan is een boeiend land. Vol extremen. Regelmatig post ik verhaaltjes over het dagelijkse leven in Japan. Hopelijk vind je het leuk, want daar doe ik het uiteindelijk voor. Ik probeer juist de niet toeristische kant van Japan te laten zien door de ogen van een Nederlander. Als je beetje op de site hebt rondgeneusd en eigenlijk iets anders had willen weten dan kan je altijd een berichtje sturen. Ik ben dus niet de VVV van Japan (er wordt gewerkt aan een reistips blog), maar als je nieuwsgierig bent over iets uit het dagelijkse leven kan ik daar eens een postje aan wagen. Ik beloof echter niets en weet lang niet genoeg van alles om daar over te schrijven, maar wie weet breng je me op een idee en leren we allebei iets. Dus wees niet verlegen en vraag wat je altijd al had willen weten over Japan. Ik wacht op je `comment`.

25 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Beste Patochan,

Ik zoek al een even naar goede informatie over tijdelijk wonen in Japan. Over de grote steden is wel veel te vinden, maar ik zoek iets bij Sendai in het noorden. Als u ons een beetje op weg kunt helpen zouden we dat op prijs stellen. Het zou in eerste instantie voor een jaar zijn met ons gezin van vier.

Alvast bedankt,
Leontien

ldestrooper@skynet.be

vrijdag, 01 december, 2006  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Patochan !

Leuke blog heb je !
Ik begin zelf een Jafan te worden, mede dankzij mijn Jiu Jitsu lessen en interesse in de Japanse keuken.
Mijn vraag is dan ook: Ik heb gehoord dat het als onbeleefd wordt beschouwd als je met je lippen je eetstokjes aanraakt, en als je je rijst in het restaurant niet helemaal op eet.
klopt dit ?

Groetjes,
Edwin

maandag, 12 februari, 2007  
Blogger Patochan said...

Beste Edwin,

Eetstokjes aan je lippen is niet echt iets waar ik over hoor dat dat onbeleefd zou zijn. Al denk ik dat je in de praktijk amper de stokjes aanraakt net zoals je je vork niet echt op je lippen voelt. Gebruik je eetstokjes ook niet als gereedschap om een schaaltje naar je toe te schuiven.

Je rijst kom niet leeg eten is bij mensen thuis zeker erg onbeleefd. Vraag dan van te voren een kleine hoeveelheid. In een restaurant ligt het iets anders, maar als je een goede indruk op een Japans (zakelijk) gezelschap wil maken is het wel aan te raden. Men begrijpt echter best wel dat je als buitenlander minder makkelijk die witte droge korrels wegwerkt.

dinsdag, 13 februari, 2007  
Blogger Unknown said...

hoi Patochan,
wij komen volgend jaar voor 2 maanden naar japan en willen gaan kamperen. Ik heb vernomen dat dit steeds meer in trek komt in japan, met name door de afgelopen recessie. Is het zo dat japanners er in de weekenden op uit trekken? Hiken etc?

woensdag, 05 september, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Hey Patochan,

Eerst en vooral proficiat met Uw blog !! Gezellig om lezen en interessant.
Uw meld dat de bacterie in Natto een nieuwe bestemming gevonden heeft nl.: het zuiveren van water en dat deze in blokken aan Chinese gemeentes verkocht wordt en goede resultaten boekt. Ik vind via internet bijna niets van gegevens over die bacterie laat staan iets over die "blokken". Kunt U mij soms op weg helpen om aangaande deze "blokken" meer informatie te krijgen. U bent Japan-fan ..wel ik ben Afrika-fan !

Bedankt bij voorbaat
Agnes
agjani@hotmail.com

zaterdag, 15 september, 2007  
Blogger Patochan said...

Hi Agnes,

Dank voor je compliment, al heb ik helaas wat minder tijd de laatste weken.

Het bedrijf die de blokken verkoopt is: http://www.koyoh.jp/en/index.html

Als je er iets mee wil in Afrika (of is dat een te snelle conclusie dan is http://www.nafarintl.com/ daar exclusief dealer van zag ik toevallig.

Om een idee van de prijs te hebben moet je denken aan prijzen van 3000 tot 5000 Yen (30/35 euro) per blok.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

zaterdag, 15 september, 2007  
Blogger Patochan said...

Hi Jiske,

Een beetje late reactie......

Ik zal er snel (deze week) eens een post aan wagen. Kamperen is zeker wel mogelijk, maar uiteraard ...anders..

zaterdag, 15 september, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Beste Jiske,
Wellicht een heel algemene vraag. Naar alle waarschijnlijkheid word ik binnenkort voor m'n werk uitgezonden naar Japan (Tokyo). Heel het gezin gaat uiteraard mee. Nu vraag ik me af of er goede sites zijn waar je informatie kan vinden om deze stap makkelijk te laten verlopen (huisvesting, ervaringen, verzekering, gezondheidszorg etc. etc. etc.). Je vindt een heleboel over expat landen, maar over Japan vind ik helaas wat minder. Zou jij me een kick start kunnen geven?

vrijdag, 07 december, 2007  
Blogger Patochan said...

Hi,

Goed nieuws! Als je echt wordt uitgezonden. Informatie over wonen in Japan is inderdaad niet dik gezaaid, maar ik help je graag op weg. Ik weet niet of het bedrijf je ook enigszins helpt, want voor een Nederlands (?) gezin is het een hele opgave om alles te regelen. Maar wie weet spreek je wel vloeiend Japans :D. Als je je mailadres achterlaat kan je ook rechtstreeks wat vragen of kunnen we je helpen met iets.

De website van de nederlandse vereniging in Kanto (oa Tokio)
http://www.kantokring.com/

De ambassade
https://www.oranda.or.jp/index/english/index.html?path=english/index

Nog een Hollandse site
http://www.hollandjapan.com/

M'n eigen links
http://dutch-sushi-gewoon-over-japan.blogspot.com/2006/11/beste-links.html

Algemene info:
http://www.japan-guide.com/e/e625.html

Er valt uiteraard veel te vertellen over alle zaken die je moet regelen. Ik hoop dat de links je al iets verder helpen, maar vraag me dus ook van alles als je een specifieke vraag hebt.

Groet,
Patochan

ps: Uhh Jiske? Patochan is de naam

zaterdag, 08 december, 2007  
Blogger Unknown said...

hoi,
kent men in japan ook straattaal of is het vanuit beleefdheid not done om vreemden informeel aan te spreken?

maandag, 10 december, 2007  
Blogger Unknown said...

hoi,
na wat internetten vond ik deze site: http://www.japansleren.com/nljapanese/slang.asp
Is het netjes om deze te gebruiken, ze zijn nl meestal wat korter en dus makkelijker te onthouden...

maandag, 10 december, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Beste Patochan, wat een interessante log! Je schrijft ook leuk.
Ik googelde natto en kwam dus o.a. bij jou terecht. Ik heb net een boek uitgelezen waarbij een westerling die in Japan woonde en werkte, steeds opnieuw de vraag moest beantwoorden of ze natto at. Ik wilde iets meer weten over het gerecht, behalve dat het niet zo prettig ruikt, vandaar... ;-) Nu maakten de beschrijvingen van de bijzondere en ingewikkelde (in mijn ogen dan) Japanse omgangsvormen meer indruk op me dan de eigenlijke verhaallijnen, maar dat terzijde. Deze dagen is er op nu.nl en dergelijke sites een bericht te lezen over een 58-jarige Japanse die een jaar lang onopgemerkt op een plank in een kledingkast heeft "gewoond". Dat trieste bericht laat me maar niet los. Kun jij iets vertellen over sociale voorzieningen in Japan? Voor hetzelfde geld heb je er al een log over geschreven, wil je dan vertellen wanneer dat was? Dank je wel alvast, groeten Lara

zondag, 01 juni, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Patochan, ik vergat nog te melden dat het boek dat ik heb gelezen Fuji-san is, van Sara Backer, mocht je dat interesseren. Ik zat net ook even bij Annabelle te lezen en zie dat zij de Fuji-san beklommen heeft... Bijzonder weer.
Groeten, Lara

zondag, 01 juni, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hallo Patochan,

Ik ben op zoek naar iemand die een hanko-stempel voor me kan maken.
Misschien heb jij eventueel adressen hier in de benelux?
Dbv,
Rob Driessen

zondag, 27 juli, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Beste Patochan,

Ik ben op zoek naar een researcher voor een online documentairefilm die eind oktober opgenomen gaat worden in Japan (met name Tokyo). Vanwege je unieke observaties dachten we dat dit wellicht iets voor jou is. Zou je contact met me kunnen opnemen, dan vertel ik je meer? remco@submarine.nl

dank

dinsdag, 16 september, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik ben pas 17 maar in ben werkelijk gefascineerd door Japan. Ik zou graag later in japan willen studeren. De ambassade van Nederland in Tokio spreekt mij aan. Ik neem aan dat u bij de Nederlandse ambassade bent geweest in Japan? Zou u mij daar meer over willen vertellen? Bijv: wordt er gewoon Nederlands gesproken? Verder zou ik willen weten of het verstandig is om je aan te sluiten bij een Nederlandse vereniging in japan, zoals de Kanto kring. En zo ja, wat voor voordelen heeft dat?
Alvast bedankt! Een geweldige site!

zondag, 05 oktober, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hallo Patochan,
Dit jaar willen we kerst vieren rond een bepaald thema. Je raad het al, het werd Japan. Maar ja wat eten Japanners met Kerst? Na het lezen van je blog begreep ik al dat Japanners eigenlijk geen kerst vieren. Maar misschien heb je tips voor ons kerstdiner met een Japanse slag.
Groeten Marja

zaterdag, 13 december, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Patochan,

Ik ben pas 15 jaar, maar ik weet al sinds mijn 6e dat ik in Japan wil wonen. Dat klinkt raar, maar het is echt zo... Je zou zeggen dat een kindje van 6 daar niet mee bezig is, maar ik dus wel. Ik wil heel graag in Japan wonen, heb een vriend in Chiba, en vraag me af hoe het is om daar te wonen. Gewoon wat informatie over het leven in Japan. Ik vind het super leuk dat u in japan woont, ben zeer jaloers, haha! Ook ben ik de taal aan het leren! Echt super is dat, en zou er graag mondhygieniste willen worden. Weet u hoe dit in Japan gaat?
Alvast bedankt,

groetjes Ryanne!

vrijdag, 30 januari, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Hier is mijn email adres nog even, dan kunt u mij mailen via mijn eigen mail, alstublieft.

ryanne_1993@hotmail.com

vrijdag, 30 januari, 2009  
Blogger Lumière said...

Hallo Patochan,

Via de site Uchiyama op deze blog terecht gekomen en het is ontzettend leuk om berichtjes uit het dagelijkse leven in Japan te lezen...

maar zie ik het goed dat de laatste posting in 2007 is geweest ? het zou erg jammer zijn als deze leuke berichtjes zouden stoppen.

vriendelijke groetjes

Erny

maandag, 30 maart, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Een leuke blog, jammer dat de laatste update al zo lang geleden is.

Lieneke

vrijdag, 10 april, 2009  
Anonymous Anoniem said...

heey patochan :)
Zelf vind ik japan een keii toffe land & de taal intresesseert me heel erg :) vooral wanneer ik naar Naruto kijk^^, maar nu mijn vraag hoe spreek je 愛 dit uit, het betekend liefde maar hoe zeg je dat nou??

xxxxxIzzie alvast bedankt!!

zaterdag, 30 mei, 2009  
Blogger Dinja said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

donderdag, 25 maart, 2010  
Anonymous Anoniem said...

Hi Patochan,

Leuk om je posts te lezen. Woon je nog steeds in Japan? Ik moet erzelf deze zomer naar toe en wilde je wat praktische dingen vragen.

Ik hoor het wel of je blog nog actief is.

Groet,
Remco
(rvdschaaf@gmail.com)

maandag, 11 februari, 2013  
Anonymous Jacqueline said...

Hoi Patochan!
Voor het Internationale Marketing schrijf ik een paper over Japan en babyvoeding. Zou u me misschien meer informatie kunnen geven over hoe Japanners tegen kinderen en tegen babyvoeding aankijken? Eten ze in Japan ook babyvoeding uit een potje of niet?
Ik zie dat er al een tijdje niks meer gepost is op de blog, maar ik hoop dat u me nog steeds kunt helpen.
Alvast bedankt!
Jacqueline Kraan
jacquelinekraan92@hotmail.com

vrijdag, 10 januari, 2014  

Een reactie posten

<< Home