vrijdag, november 10, 2006

Ja, maar ....de trein was te laat

De trein is niet altijd zo vol hoor!Dat kan niet! Je zal iets beters moeten verzinnen, want deze smoes werkt niet in Japan. Ik kan niet zeggen dat ik echt een verstokte treinfan ben, maar er valt in Japan heel weinig tegen reizen per trein in te brengen. De stiptheid is ongewoon goed. We praten over secondenwerk geen minuten. Door de vele treinen die er rijden hoef je ook nooit meer in zo`n handig spoorboekje te kijken. Een Nederlandse machinist rolt tegenwoordig onder luid applaus het station binnen als hij op schema ligt. Of heb ik iets gemist en rijdt alles dit jaar op tijd? Misschien zit een nominatie voor `machinist van de maand` er wel in als je vaak op tijd bent. Hier zal `vaak op tijd` een reden voor ontslag kunnen zijn. De keerzijde van de super stiptheid is alleen wel dat het een obsessie is geworden. Zo kan het gebeuren dat de druk van een mogelijke reprimande de veiligheid in gevaar brengt. Niet dat er veel ongelukken zijn hoor, maar vorige jaar veroorzaakte een jonge machinist een grote crash in een poging een minimale achterstand in te lopen. Wel 90 tellen. Als je in de trein zit valt op dat je (bijna) nooit een telefoon hoort. Laat staan dat de hele wagen weet waar het gesprek over gaat. Bellen is er verboden wat gelijk het succes van mobiel internet verklaard. Als je ziet hoe razend snel men een mailtje typt verraad dat veel ervaring. Of ben ik de enige die zo langzaam is :D. Lezen van (heftige) manga strips of staand slapen zijn andere rituelen in de spits. Over slapen tik ik nog wel eens een blogje vol, maar dit wil ik jullie niet onthouden. Veel kantoorwerkers pakken snel een ring om vervolgens in 5 seconden hun hoofd te zien buigen. Even een momentje rust. Hoewel het soms lijkt op diepe slaap weet men precies waar hun station is. Daar had ik in het verleden nog wel eens moeite mee. Voeten op de bank zal de meest stoere bink zelfs niet in zijn hoofd halen. Normen en waarden die bijna uit een verleden lijken. Als laatst zag een aardig electronisch foefje om alle bankjes snel om te draaien aan het eind van een lijn. Dan hebben we allemaal weer ons favoriete plekje. Pas alleen op met opstaan, want je stoot snel je hoofd!

Labels: , , , , , ,