donderdag, november 09, 2006

Nijntje in Japan

Miffy-chan is overalOveral kom je `ons` populaire konijntje hier tegen. Alleen gaat Nijntje hier door het leven als Miffy. Of beter gezegd Miffy-chan. Ik schat zo in dat Dick Bruna hier een van de best bekende Nederlanders is. Ik zal je niet vermoeien met cijfers, maar weet wel dat de `karakters` hier echt big business zijn. Je kan het zo gek niet verzinnen of er bestaat een Miffy-variant van. Van eetstokjes, koekjes, hondenschoentjes, shampoo etc tot ook veel artikelen voor volwassenen. Het zal me niet verbazen als er ook condooms zijn :D. Het is hier verre van kinderachtig voor (jonge) vrouwen om iets van Hello Kitty, Winnie the Poeh, Snoopy etc te hebben. Dat is best even wennen als je dat voor het eerst ziet, omdat je in Nederland geen schooldag zou overleven met je Barbapapa broodtrommeltje. Anders zullen collega`s misschien wel aan je verstand gaan twijfelen of geef ik nu gelijk mijn eigen vooroordelen weg :D. Trouwens ook jongens die stoer en cool denken te zijn kunnen gerust een grote knuffel aan hun mobieltje hebben hangen. Soms ook nog eens groter dan de telefoon zelf. En van een auto met meer dan 20 Winnie the Poeh`s op het dashboard kijk ik niet meer op. Over het hoe en waarom is veel gezegd door mensen die er veel meer van weten, maar de volgens mij unieke Japanse term `kawaii` heeft Dick Bruna een vet pensioen opgeleverd. Het betekent zoiets als superschattig en als je het voor elkaar krijg zoiets hier te verkopen blijf je lachen. Alleen is het verschil tussen een opgewekt `kawaii` en een net-niet bijzonder klein voor de liefhebbers. Over die kieskeurigheid valt veel te vertellen, maar dat houden we maar even als cliffhanger voor een andere keer :D

Labels: , , , ,