maandag, november 13, 2006

De uitnodigende kat

Manekineko`s zijn er in vele variantenHet kan je bijna niet ontgaan in Japan. Manekineko`s zijn de stille hoop voor menig winkel of restaurant. Binnen of buiten. Prominent groot of subtiel klein in de etalage. Je ziet ze overal. Soms zelfs met onvermoeibare zwaaibewegingen waar Beatrix jaloers op zal zijn. De linkerpoot (voor de kijkers rechts :D) omhoog nodigt je uit binnen te komen. Maar ik zie er meer met de rechterpoot in de lucht wat geld en geluk brengt. Of je wens ook altijd uitkomt is de vraag. Je moet er wel wat meer voor doen lijkt me. Soms zie ik ze ook bij de stoffige `papa-mama` zaakjes die wel iets meer nodig hebben om het geluk te beïnvloeden. Maar laat ik niet te realistisch (Nederlands?) zijn en iedereen het beste wensen. Er zijn nog veel meer voorbeelden van talismannen te geven, waar ik je ongetwijfeld eens mee lastig zal vallen. In Osaka is de kat geboren wat me niet geheel toevallig lijkt. De stad staat juist bekend om zijn `onjapanse` zakelijkheid. Die andere beroemde kat `Hello Kitty` is geen familie van manekineko, maar heeft wel duidelijk de basisprincipes van geld en geluk begrepen. Kan jij ook wel wat geluk gebruiken? Zet je kat in het raam, misschien helpt het :D

Labels: , , , , ,