zondag, november 12, 2006

Parkeren doe je zo

In steden zie je vaak deze parkeertorensJapanners doen het achteruit. Het viel me altijd op hoe het parkeer ritueel hier in zijn werk gaat. Ik zie vaak wat gestuntel en twee of drie keer heen en weer steken om met een tevreden gevoel uit te stappen. Bedenk voor het totale plaatje dat de parkeerterreinen vaak ruim zijn opgezet (niet in de grote steden!). Het klopt dat je makkelijk weer weg kan rijden, maar als notoire vooruit parkeerder ben ik zeker sneller. Het kan best dat er regionale verschillen zijn, want op Hokkaido heb ik veel lotgenoten. Dit verhaal klinkt misschien wat flauw, maar niets is minder waar. Er is een revolutie gaande! Ingenieurs van Honda en Toyota zagen hetzelfde. Hun slimme observaties op parkeerplaatsen en elders levert zoals vaak oplossingen op. Want tot mijn verbazing zag ik een Honda reclame voorbij komen waar het ei van Columbus gevonden is. Puur toevallig is de commercial in Amsterdam opgenomen, waar een Japanse schone haar auto vlekkeloos `laat` inparkeren voor een gezellig Hollands terrasje. File parkeren of achteruit met een druk op de knop. Je auto neemt de controle volledig over. Als volgende stap lijkt het me aardig dat ik voor de ingang uitstap en dat de auto zichzelf parkeert. En me weer oppikt uiteraard. Klinkt dat onhaalbaar? Ik durf het niet meer te zeggen. Een ander parkeer observatie schiet me opeens te binnen. Typisch Japans voor mij. Twee bussen moesten even aan de kant worden gezet om te wachten op wat schoolkinderen. Volgens goed gebruik achteruit, waarbij de ene chauffeur de ander duidelijk assisteert. Zo ver niet geks, maar het grappige (voor mij dan) zit `m in de enorme haast die ze hadden. Nadat de eerste bus stond wisten de heren niet hoe snel ze rennend naar de andere bus moesten om ook die onder luide coaching op z`n plek te krijgen. Bedenk dat dit gebeurde met een extreem hoge luchtvochtigheid in Kyoto en dat ze voor niemand in de weg stonden of dat de kinderen al ongeduldig stonden te wachten. Rennen en zweten. No, this is no Jamaica man! :D

Labels: , , , , , , ,