maandag, december 04, 2006

Grenzeloos vertrouwen

Een aardig detail. Handig om je tas even op te hangen als je pintJapan en internet betalingen is wel een post waard. Er zijn hier enkele gebruiken die ik me in Nederland niet meer kan voorstellen. Het vertrouwen in de klant lijkt geen grenzen te kennen en dat is een lekker gevoel. Geen ingewikkelde `eerst-je-geld-en-dan-verder` praktijken om iets op het web te kopen. Je kunt kiezen uit verschillende betaalopties, waaronder de creditcard maar de opvallende variant is achteraf betalen. Je krijgt je roman of die nieuwe sweater thuis met de complete bon of enkel een code. Stel even dat er alleen een code bijzit dat kan je bij je volgende bezoekje van een konbini (gemak winkel) daar betalen. Je voert de code in en er rolt een rekening uit de machine die je vervolgens gewoon aan de kassa betaald. Gewoon samen met je onigiri rijstbal. De methode is ook handig als die sweater toch net niet zo mooi staat als bij dat slanke model op de site en je hem terugstuurt. Geen gedoe met geld terug krijgen. Een aardig voorbeeldje uit eigen praktijk was de aanschaf van een mooie ketting via internet bij een Japans winkeltje op Bali (Indonesië) wat gewoon naar Nederland opgestuurd werd, voordat we de betaling hier in Japan via een Lawson lieten doen. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind het prachtig dat dit nog kan. Ik kan me dit (helaas) in Nederland amper meer voorstellen. Grenzeloos vertrouwen.

Labels: , , ,