donderdag, juni 21, 2007

Parapluisme

Kinderen op weg naar school in de regentijdJapanners zijn regelrechte grootgebruikers als het gaat om de paraplu. Ik ving op dat er vijf keer zoveel paraplu over de toonbank gaan dan in heel Europa samen. Kortom de regentijd is weer begonnen. Voorbode van een drukkend hete zomer, die je alleen op Hokkaido kan ontlopen. Het valt me vooral op dat ook alle scholieren ermee lopen en dat je een palet aan kleuren kan zien tijdens een regenachtige ochtendspits. De hoge luchtvochtigheid lijkt een verdomd goede reden om de plu te verkiezen boven regenkleding. Je zweet nogal snel zelfs met een zogenaamd ademend jack. Bij warenhuizen heeft men een mooi systeem bedacht om het probleem van de natte plu bij binnenkomst op te lossen. Je kan je plu in een speciale verpakking schuiven en je plu druipvrij meenemen. Of zoals bij de betere depato`s hoef je enkel je plu in een machine te stoppen die hem razendsnel voor je inpakt. Een praktische oplossing al levert het wel weer een berg plastic op. Maar vaak is er ook wel een plu-parking bij de uitgang te vinden. Tot mijn verbazing zag ik eens dat een busmaatschappij een soort paraplu-uitleen-service heeft. Als het regent en je hebt niets bij je leen je er een in de bus en lever hem de volgende keer weer in. Mooie service waarvan ik niet weet of alles tegenkomt, maar het zou zomaar kunnen. Ouders van schoolgaande kinderen is ook wel eens geadviseerd (lees verplicht) om twee paraplu`s te regelen voor hun kroost. Want stel je eens voor dat die zonnige ochtend omslaat in een natte middag en de paraplu thuis ver weg is. Juist dan is er de back-up-plu op school zodat zoonlief droog naar huis kan. In Japan gaan de kinderen vaak zelf lopend naar school en worden ze niet door moeder daar op de stoep afgezet. Het is zeker niet zo dat het een maand lang continue regent, maar ik zou een reisje Japan in juni toch niet adviseren.

Labels: , , , ,