vrijdag, februari 09, 2007

Heerlijke zalm voor een koopje

Vismarkt ergens op Hokkaido`De vis wordt duur betaald` is een wijsheid waar in Japan weinig overblijft. Een lekker vette zalm voor 800 Yen. Nog geen 3 Euro per kilo! Ik moet wel zeggen dat de prijzen in het hoge noorden erg gunstig zijn. Die combinatie van goede kwaliteit en lage prijzen levert de pakketdiensten veel werk. De vele fijnproevers in het land weten precies waar de best zalm, krab, tuna etc gevangen wordt en laten dat regelmatig vers en gekoeld overkomen. De prijs is dan eigenlijk niet eens zo belangrijk. De vissen verdienen jullie aandacht en daarom zal ik ze regelmatig de revue laten passeren. Mijn schoonvader zou wel een jaartje blogs kunnen vullen met de wonderen wereld van de oceaan. Ik las pas ergens dat Japan zelf 15% van alle vis in de wereld vangt en dan te bedenken dat er ook veel import is. Ik krijg wel eens vragen waarom wij (=Nederland) eigenlijk zo`n magere vis cultuur hebben met onze kust en scheepvaart. Tja weet jij het?

Labels: , , , ,