woensdag, december 06, 2006

Natto.Japanse drop?

Gezonde gefermenteerde sojabonenJapan en gezond eten zijn nauw met elkaar verbonden. Het is natuurlijk ook geen toeval dat Japanners de langste levensverwachting hebben. Een fitte rappe 65+ er tijdens een bergbeklimming is zeker geen zeldzaamheid. Er zijn vele wegen naar een gezonde ouderdom en Natto hoort daar zeker bij. Er is alleen een probleem wat je snel duidelijk wordt als je de verpakking opent. Het stinkt behoorlijk! En als dat je al niet afschrikt doet misschien de aanblik van de slijmachtige substantie genaamd gefermenteerde sojabonen je afhaken. Als je deze `angsten` overwint zal de smaak ervan meevallen. Niet dat ik ook fluitend een bakje natto optrek bij een ontbijt, maar onder de gedachte dat het help tegen allerlei serieuze kwalen (hart aanval, kanker, etc) werpt een andere licht op de zaak. Er zijn ook pillen verkrijgbaar trouwens. Voor mij is natto zo`n typisch nationaal produkt, waar ieder land zijn `drop` heeft. Ik weet uit `wereldwijd` onderzoek dat drop de mooiste vieze gezichten op kan leveren :D. Zelfs in Japan heb ik meegemaakt dat het werd uitgespuugd (=uniek). De bacterie in natto heeft inmiddels ook een nieuwe bestemming gevonden. Een bedrijf heeft ontdekt dat het water kan zuiveren en verkoopt het in blokken ondermeer aan Chinese gemeentes die daarmee verbluffende resultaten behalen in vaak erg vies water. Bij de eetbare variant vraag ik me in een wilde droom wel eens af of Japanners de `smaakvernedering` van drop wel zouden accepteren als ze weten dat het iets gezonds is. Het verhoogt de bloeddruk en dat is wat bij jonge dieetverslaafden wel eens nodig is. Dus als je natto bij een gerecht krijgt en het stinkt en ziet er vies uit, vraag je zelf af wat je gezondheid je waard is :D. Ittadakimasu!

Labels: , , , , , , ,

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Waar kun je natto krijgen in Nederland. Er zijn alleen maar capsules en dat soort dingen te vinden. In engeland kocht ik diepvriesnatto. Dat wil ik hier in Nederland ook graag kopen, maar waar?

woensdag, 14 november, 2007  
Blogger Patochan said...

Hi Hans,

Je kunt ook in Nederland natto kopen, maar ik weet niet in welke regio je woont. In de Randstad kan ik wel enkele adressen. In de kelder van het Okura hotel en op een aantal plaatsen in Amstelveen (grootste Japanse gemeenschap in NL). Ook in Rotterdam en Den Haag is het zeker te vinden, maar ik kan je even niet de exacte adressen geven. En wie weet woon je ver hier vandaan. Natuur winkels zijn misschien ook een goede plek om te zoeken. Even Googlen dus of als je een Japanner ziet hem/haar even aanspreken. De (chinese) toko`s hebben het vaak niet, maar weten misschien wel waar je moet zijn.

Kortom het is zeker te vinden. Als je me laat weten waar je het zoekt kan ik misschien een adres achterhalen.

Succes!!

zaterdag, 17 november, 2007  
Anonymous Hester said...

Over drop gesproken...
Wij krijgen een zwarte Japanse hond en ik ben daarom op zoek naar de vertaling van het woord drop of dropje (zoals onze echte Hollandse zwarte drop) in het Japans. Kun jij me hiermee verder helpen?

Alternatieve namen heb ik ook al bekeken, eventuele afleiding van onderstaande woorden; heb ik ze goed omschreven? 'nacht' (Naito), middernacht (Mayonaka) 'zwart' (Kuro) en 'roet' (Sumi, Susu).

Alvast bedankt voor de input!
Groetjes, Hester

zondag, 25 augustus, 2013  
Anonymous Anoniem said...

Hi Hester,

Ik zag je mail. Ik kan alleen dit account niet meer in....

Drop is iets unieks wat niet in de Japanse vocabular voorkomt. Ik zie dat je echter wat alternatieven hebt. Succes

Pat

zondag, 25 augustus, 2013  

Een reactie posten

<< Home