dinsdag, maart 27, 2007

De knappe kapper kapt

Oude kapsalonHaar is voor sommigen in Japan de belangrijkste bijzaak (of toch hoofdzaak :D) van het leven. De Japanner komt op de wereld met sluik zwart haar, maar ik vraag me wel eens af hoeveel dames nog haar zonder kleurtje hebben vandaag de dag. En vlak ook de jongeman niet uit. Die kan ook bijhoorlijk ijdel zijn. De kapper is natuurlijk de beste plek om je coupe eens te stylen. Je hebt zeg maar twee soorten kapsalons. Heel oud of heel trendy modern. Het verbaasd me altijd hoeveel van die ouderwetse mini salons er nog zijn. Vaak zijn ze moeilijk te herkennen, maar de rood/wit/blauwe zuurstok voor de deur helpt daarbij. Alles aan de kleine zaakjes is oud te noemen. Van nostaligisch interieur tot de vaak bejaarde kapper zelf. Ik ben tot schrik van zo'n man eens als klant naar binnen gegaan voor een knip en scheerbeurt. Noem het een hobby, maar ik probeer in ieder land waar ik kom altijd een lokale kapper uit. Dit soort levende musea is bijzonder leuk om me te maken, maar het resultaat was nu matig te noemen. Mede door een tikkeltje Parkinson leek het wel. Voor het perfecte kapsel moet je naar de tienmaal zo dure `expresso-nicht` zal ik maar zeggen. Niet lullig bedoeld hoor. Deze kapparadijzen pakken de boel anders aan. De vaak gehaaste Japanner neemt opmerkelijk genoeg voor een maandelijks bezoek wel ruim de tijd. Wel twee uur soms. Alles lijkt er mogelijk. Van een digitale preview van een kapsel en/of kleur op jouw gezicht. Rekening houdend met tint, ogen, etc. En wie weet kan je je neusharen ook wel laten stylen. Gelukkig is er voor de minder geduldigen ook wel een no nonsense snelle moderne kapper te vinden. Dat veel jonge Japanners iets met hun haar doen komt ook een beetje door het verbod daarop tijdens hun highschool leven. Tenminste die strenge regels waren er altijd, maar dat is nu wel minder. Het leidt soms zelf tot 'extreme' gekleurde kapsels van alle kleuren die je je kan verzinnen. De meeste gaan echter voor een veilig bruin/rood tintje. Bij de drogist valt het ook op hoeveel soorten kleurspoelingen, voeding en dure kappers shampoo's verkocht worden. Het resultaat mag er altijd wel zijn moet ik zeggen, want je ziet dat bijna iedereen met een gezonde bos haar rondloopt. Alleen toch jammer dat ze hier geen Story en Privé hebben :D

Labels: , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Nice stukje tekst! n__n

donderdag, 29 maart, 2007  

Een reactie posten

<< Home