zaterdag, maart 17, 2007

100 Yen paradijs

100 yen store heeft ALLESFavoriet bij iedere Engelse leraar en veel Japanners zijn de 100 Yen stores. Ik weet niet precies hoeveel er zijn, maar ze zijn vaak een zekerheidje bij ieder winkelcentrum. Het ruikt er sterk naar `Made in China`. Ik schat dat 99% van het assortiment uit die `factory of the world` vandaan komt. Het beeld dat de Japanner alleen de beste kwaliteit wil en prijsongevoelig is is door de lange recessie voorgoed veranderd. Niet dat de trend alleen goedkoop is hoor. Misschien heeft het er ook mee te maken dat alle onzichtbare naar kartel ruikende banden tussen Japanse bedrijven steeds meer onder druk komen. Ofwel de Japanner begrijpt steeds beter dat het ook anders kan. Het is soms verbazend wat je er allemaal kunt krijgen. Niet dat je er dingen koopt die een paar generaties in de familie verblijven, maar iedere student kan zijn kamertje er bijna volledig mee inrichten. Zelfs `Japanse` keramieke kopjes en kommen zien er voor de leek amper minder uit dan servies uit de zogenaamde kwaliteitswinkels. Dit zal voor de kenner een hele foute zin zijn vrees ik. Ik vraag me af of de vele 100 stores een flinke wisselkoers schommeling overleven, maar wie weet levert dan wel nog meer waar voor je geld op.

Labels: , , , , ,