dinsdag, maart 06, 2007

Rechterbaan toerisme

Taxi op een zeldzaam lege wegHet verkeer in Japan is zoals de mensen. Respectvol en beleefd. Alleen heb ik nog wel eens moeite met het onnodig langzaam rechtrijden wat veel andere weggebruikers niet echt als hinderlijk lijken te ervaren. Ik zal voor het gemak er eerst even bijvertellen dat men in Japan links rijdt. Tenminste!! :). Linkerbaan toerisme dus als je het vertaald naar Hollandse wegen. Niet dat ik zo`n typische rode BMW rijder ben, die zijn frustratisch graag met andere deelt hoor :D. Geheel objectief over mezelf gesproken ben ik natuurlijk wel die model chauffeur, die alleen soms net een tikkeltje harder rijdt dan een hoogbejaarde stel die soms wel heel erg ruim van te voren alvast rechts voorsorteert. Deze oude (groeiende) categorie weggebruikers is te herkennen aan hun oranje-gele sticker. Maar ook de groen-gele sticker voor de verse categorie chaufeurs is vaak niet te beroerd om `tijdig` de juiste baan te kiezen. Wat me vooral opvalt is dat niemand er echt een probleem van maakt met toeters of ander verbaal geweld. Omdat er links dan een zee van ruimte is ga ik er dan op z`n Hollands langs waarbij de ogen automatisch even een blik op de coureur van dienst werpen. Dat levert dan vaak een kleine glimlach op, maar ik vraag me wel af hoe dit over 10 jaar zal zijn. Nu kunnen 70 jarigen een rij test doen om een oordeel te krijgen over hun rijgedrag, maar dat is allemaal vrijblijvend. Het is zeker niet zo dat de oudjes het wegennet hier op grote schaal ontregelen, maar sommige hebben duidelijk in een andere tijd hun rijbewijs gehaald. Misschien een uitdaging voor de Japanse auto industrie al zal het me niet verbazen als men er al lang over nadenkt. Robots misschien?

Labels: , , ,

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hey Potochan,

Echt super dat ik jouw Blog heb gevonden. Naast de praktische informatie is het ook nog eens heel leuk om te lezen.

Als voorbereiding om mijn maandje Japan, ga ik er vanavond eens goed voor zitten om al je verhalen te lezen.

Arigato!

Joost

vrijdag, 09 maart, 2007  

Een reactie posten

<< Home