Kawaii is een Japanse term die je met gemak een paar miljoen links geeft bij Google. Schattig of superschattig zelfs is een Nederlands vertaling die het dichts bij deze culturele uiting komt. De enthousiaste manier van het uitspreken kan je moeilijk ontgaan. Vooral de vrouwelijk helft van de bevolking schenkt de economie jaarlijks vele Yen voor hun `geluks therapie`. Dat klinkt een beetje zwaar misschien, maar in een land waar vele enige vorm van depressie hebben niet helemaal uit de lucht gegrepen. Een mini momentje van geluk heb ik wel eens horen zeggen. Een behoorlijke categorie mannen zien vrouwen in het algemeen en zangeressen of presentatrices in het bijzonder ook nog graag als een schattig (en verondersteld gehoorzaam) wezen wat de huidige bekritiseerde Japanse Miss Universe Riyo Mori inmiddels begrijpt. Iedere zichzelf respecterende organisatie lijkt ook wel een mascotte te hebben. Ook alle prefecturen en steden doen er aan mee, waarbij vaak grote ogen de schattigheid extra moeten beinvloeden. Zelfs een `onogenlijk` iets als een baksteen weet men tot leven te wekken. Tja, plak er ogen op en geef het armen en benen en je kan het verkopen in een speelgoedzaak. Het is ook niet vreemd om een 20+ vrouw met een auto vol Hello Kitty`s, Miffy of andere knuffels te zien
(zie ook: Nijntje in Japan). Zoals ook vele wel iets schattigs aan hun mobieltje hebben hangen. Voorbeelden te over vind je op websites als
All Things Kawaii en de laatste trend van de
versierde wasknijpers zijn voor de liefhebber ook wel een bezoekje waard. Deze naar het schijnt Duitse houten wasknijper is door een creativeling gekawaiiseerd en niet aan te slepen. Schattig he!!
Labels: hello kitty, kawaii, miffy, Riyo Mori, schattig, wasknijper
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home