dinsdag, augustus 21, 2007

Tip

Japanners hebben, zoals bijna ieder mens, het niet zo op ongemakkelijke situaties. En wat mij betreft staat het geven van fooi hoog op het lijstje van dit soort momenten. Gelukkig hoef je in een restaurant nooit te twijfelen bij het afrekenen, want fooi geven is niet gebruikelijk. Sterker nog het is ongewenst. Er worden dus geen trucs uitgehaald met een schaaltje snoepjes om de fooi positief te beinvloeden. Of zoals bijvoorbeeld in Amerika dat jouw fooi een aanzienlijk deel van het salaris van je serveerster is en die is soms niet te verlegen om een opmerking te maken als het niet genoeg is volgens haar. Zoiets is Japan uitgesloten. Door het fooiloze systeem en de bescheidenheid van het volk. Ook bij andere situaties dan in horeca moet men er niets van hebben. Men vind dat goede service iets is wat standaard bij de zaak. Een jongen in een electronica zaak, die mij pas heel erg hielp met een vast gelopen Japanse Windows versie op mijn laptop weigerde 1000 Yen van een erg opgeluchte Hollander. Maar de fooi werd resoluut afgewezen. Dat is service toch. Terwijl hij niet eens wist of die computer ook daar gekocht was. Wat wel zo is, maar je hoeft je niet eerst te bewijzen met een bonnetje voordat de service begint. Het nultarief is dus weer een goede reden voor de zuinige Hollander om naar Japan te komen.

Labels: , , , , , ,

2 Comments:

Blogger Wessel said...

Hoi,

Ik kwam toevallig op je website terecht toen ik voor een vriend iets op wou zoeken over Natto.
Sinds mijn uitwisseling in 2005 kom ik eens per jaar in Japan om mijn vrienden en familie op te zoeken. Wellicht niet goedkoop, maar gezien ik bij vrienden kan verblijven vallen de kosten heel erg mee.

Ik wou even zeggen dat ik je blog uiterst interessant vind en je een prettige manier van schrijven/typen hebt. :]

Ga zo door!

dinsdag, 28 augustus, 2007  
Anonymous Sushi said...

Mooi artikel!

vrijdag, 09 december, 2011  

Een reactie posten

<< Home