zondag, april 08, 2007

Praten in geluiden

Welk geluid haal je uit stromend water?Wat is `Saa Saa' ? Of wat kan een Japanner bedoelen met de hardere versie `Zaa Zaa' ? Een lastige testje misschien? Welkom in de wereld van Giongo en Gitatigo. Deze termen staan voor het nabootsen van klanken. Giongo drukt geluiden uit en Gitatigo probeert acties en emoties na te bootsen. Communiceren kan op vele manieren. En deze veel toegepaste vorm vind ik nog steeds erg interessant. Nu heeft iedere cultuur wel wat vergelijkbare klanken, maar niet zo veel als in Japan vermoed ik. Het blijft voor mijzelf onmogelijk om de link te maken met het geluid en het woord, maar dat kan uiteraard ook aan mij beperkte inlevingsvermogen liggen :D. De gevoelstermen vallen vaak op doordat ze tweemaal hetzelfde woordje achter elkaar uitspreken. Hiri Hiri, Moji Moji, Bari Bari, etc. Saa Saa is het geluid wat een Japanner hoort als hij stromende water hoort of als het regent. Echter als het harder regent beweert men daar Zaa Zaa in te herkennen. Tja, ik kan me voorstellen dat het lastig is. Deze 'taal' wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld je buikpijn bij de dokter uit te leggen. Waarbij er meerdere varianten zijn om de beste beschrijving te geven. Een ander zelftestje zou kunnen zijn dat je met je vinger over je arm wrijft. Als de huid superglad is zou je Sara Sara moeten kunnen horen volgens de klank logica. Is de huid ruwer en behaard dan hoor je als het goed is Zuru Zuru. Ik heb na een klein zoektochtje een aardige website gevonden waar heel veel van deze klanken beschreven zijn. Genoeg geblogd weer voor vandaag ik ben Kala Kala dus ga even wat drinken :D

Labels: , , , , ,